Toimintaterapian ulottuvuudet

Toimintaterapia perustuu toiminnantieteeseen, joka tutkii ihmisten toimintaa arjessa. Terapeutilla on käytössään erilaisia malleja ja viitekehyksiä suuntaamassa kuntoutusta. Keskeisessä roolissa toimintaterapiakuntoutuksessa on toiminnallisuuden vahvistaminen. Toiminnallisuus koostuu yksilöllisistä valmiuksista ja taidoista, ympäristön mahdollisuuksista ja rajoitteista sekä merkityksellisestä ja tarkoituksenmukaisesta toiminnasta. Terapeutti jatkuvasti arvioi asiakkaan toimintakykyä sekä suunnittelee yhdessä kuntoutujan ja verkoston kanssa keinoja ja menetelmiä kohti sujuvampaa ja arvokasta elämää. Tavoitteena on merkityksellinen, tarkoituksenmukainen ja mielekäs arki elämäntilanteesta ja olosuhteista huolimatta.

Alla olevaan taulukkoon olen koonnut toimintaterapiakuntoutuksen ulottuvuudet, joka voi syventää ymmärrystä toimintaterapian monipuolisuudesta. Kuntoutuksen kohteena voi olla toimintakokonaisuudet: itsestä huolehtiminen, asiointi ja kotielämä, koulunkäynti ja opiskelu, työkyky ja työssä suoriutuminen, yhteiskunnallinen osallistuminen, leikkitoiminta, lepo ja ajankäyttö sekä vapaa-ajan toiminnot. Toimintakokonaisuuksien alla voi olla erilaisia rajoittavia tekijöitä asiakkaan yksilötekijöissä tai ympäristössä. Jos esimerkiksi kuntoutujan koulunkäynnissä on haasteita, voi syynä olla keskittymisen tai hahmottamisen haasteet, jolloin kuntoutus kohdennetaan muun muassa kognitiivisten valmiuksien kehittämiseen ja fyysisen ympäristön muokkaamiseen. Tai jos asiakkaalla on vaikeuksia suoriutua itsestä huolehtimisen toiminnoista aivoverenkiertohäiriön jälkeen, kuntoutus voi kohdistua sensomotorisiin valmiuksiin ja prosessitaitoihin. Kuntoutusmenetelmät räätälöityvät yksilöllisesti tarpeiden ja toiveiden mukaan.









Tarkastellaan nyt tarkemmin näitä toimintaterapiakuntoutuksen ulottuvuuksia.


Toimintakokonaisuudet

Leikkitoiminta: ohjattu ja vapaa leikki, leikkitavaroiden käyttö, leikkimällä oppiminen, ympäristön ja muiden leikkijöiden huomioiminen, mielikuvituksen käyttö
Vapaa-ajan toiminta: työn ja muiden velvoitteiden ulkopuolelle jäävät asiakkaaseen vetoavat, häntä vahvistavat ja mielihyvää tuottavat merkitykselliset toiminnat ja harrastukset
Lepo ja ajankäyttö: palautuminen, rentoutuminen, uni, nukahtaminen, unen määrä ja laatu, unirytmi, nukkumisympäristö, nukkumisrutiinit, toimintakokonaisuuksien välinen tasapaino
Asiointi ja kotielämä: hankinnat, ostokset, raha-asioista huolehtiminen, virastokäynnit, liikkuminen paikasta toiseen, kulkuneuvojen käyttö, kodinhoito ja -huolto, ihmisistä ja kotieläimistä huolehtiminen, aterioiden valmistaminen
Itsestä huolehtimisen toiminnot: terveydestä ja hygieniasta huolehtiminen, pukeutuminen, kehon osien hoitaminen, wc-toiminnot, ruokailu, seksuaalitoiminnot, henkilökohtaisista välineistä huolehtiminen, tuotteiden ja teknologian käyttäminen, liikkuminen ja siirtyminen
Koulunkäynti ja opiskelu: opiskeluun hakeutuminen, oppimisympäristössä toimiminen, koulu- ja opiskelutehtävien tekeminen, opiskelijan roolin omaksuminen ja ylläpitäminen
Työkyky ja työssä suoriutuminen: työtehtävien tekeminen, työympäristössä toimiminen, työntekijän roolin omaksuminen ja ylläpitäminen ansiotyössä, työhönvalmennuksessa, kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa
Yhteiskunnallinen osallistuminen: yhdistys- ja yhteisötoiminnat, vapaaehtoistyö, virtuaaliset yhteisöt, päätöksenteko, vaikuttaminen


Yksilötekijät

Sensoriset valmiudet: tunto-, tasapaino-, asento-, näkö-, kuulo-, kipu- ja hajuaisti
Kivunhallintataidot: kivun sietäminen, kiputuntemusten kompensaatiokeinojen käyttö
Motoriset valmiudet: kehon asento ja sen ylläpitäminen, liikkeiden eriyttäminen, praksia (motorinen ohjailu), kehon keskiviivan ylittäminen, suun motoriikka, lihaskestävyys, otteet, hahmottamisen ja toiminnan yhdistäminen, kehon puolten välinen yhteistyö
Motoriset taidot: liikkuminen, esineiden käsittely, voimankäyttö, fyysisen energian säätely, liikkumisen apuvälineiden käyttö
Kognitiiviset valmiudet: vireystila, orientaatio aikaan, paikkaan ja henkilöön, muistitoiminnot, ongelmanratkaisukyky, ajattelu, oppiminen, tietoisuus, läsnäolo, jaksottaminen, luokittelu, käsitteiden muodostus, luovuus, mielikuvitus, riskinarviointi, hahmottaminen, lukujonot
Prosessitaidot: tavoitteellinen ja suunnitelmallinen tekeminen, toiminnan aloittaminen, jatkaminen, mukauttaminen aikaan ja paikkaan sopivaksi ja loppuun saattaminen, ohjeiden ymmärtäminen ja noudattaminen, tiedon etsiminen ja mielessä pitäminen, esineiden tarkoituksenmukainen käyttäminen, keskittyminen, harkinta, päätöksenteko
Sosiaaliset valmiudet: kontaktien hakeminen ja vastaanottaminen, puheentuotto, sanaton ilmaisu, kommunikointikeinot
Sosiaaliset taidot: tilanteen ja sen edellyttämän/mahdollistavan vuorovaikutuksen aloittaminen ja ylläpitäminen, puolensa pitäminen, ristiriitojen ratkaisu, kommunikointiteknologian käyttö
Psyykkiset valmiudet: omien ja toisten tunteiden tunnistaminen, stressin ja stressitekijöiden tunnistaminen, itsetuntemus, minäkuvan tutkiminen, omien kykyjen ja pystyvyyden arviointi, rooli-identiteetti, vastuullisuus, arvojen mukainen toimiminen
Psyykkiset taidot: tunteiden ilmaisu sanallisesti ja sanattomasti sekä näiden tarkoituksenmukaisuus ja tilanteeseen sopivuus, tunteidenhallinta
Eettiset valmiudet: oikeuksien ja velvollisuuksien tunnistaminen, hyvän ja pahan sekä oikean ja väärän erottaminen
Eettiset taidot: eettisten periaatteiden harkitseminen, toiminnan lyhyen ja pitkän aikavälin seurauksien harkinta, vastuunotto toiminnan seurauksista, suhtautuminen toisiin ihmisiin, sääntöihin ja normeihin, toiminnan suunnittelu niin, että se on turvallista, miellyttävää ja hyödyllistä itselle ja muille


Ympäristötekijät

Fyysinen ympäristö: asuin-, koti-, koulu- ja työympäristö, esteettömyys (esim. valaistus, tukikahvat, ympäristöhallintalaitteet)
Sosiaalinen ympäristö: läheiset, ihmissuhdeverkosto, tuen tarve ja saaminen
Kulttuurinen ympäristö: arvot, tavat, tottumukset, asenteet
Palvelut: henkilökohtainen apu, kuntoutuspalvelut, kotipalvelut, muut terveyttä ja toiminnallisuutta edistävät palvelut



Toimintaterapeutit myös hankkivat tietoa, konsultoivat, dokumentoivat, toimivat asiantuntija- ja koulutustehtävissä, tuottavat aineistoa, johtavat ja kehittävät kuntoutuspalveluita, kasvattavat ammattitaitoa, markkinoivat ja tiedottavat sekä tekevät toimisto- järjestely-, tutkimus- ja kehittämistyötä. 


Kommentit