Toimintaterapeutin ja psykologin podcast Minä olen totta

Julkaisimme psykologiystäväni kanssa Minä olen totta -podcastin 11.12.2021 aiheesta itseksi tuleminen. Missiona meillä on auttaa ihmisiä tutkimaan ja elämään heille merkityksellistä, aitoa ja omannäköistä elämää täydellä potentiaalillaan. Kaikki sarjan 10 jaksoa on nyt julkaistu, ja ne ovat kuunneltavissa Spotifyssä ja Google Podcasteissa. Tässä tekstissä esittelen julkaistut jaksomme. 




Minä olen totta -podcast


1. Minä sytyn -jaksossa syvennytään intohimojen olemukseen, löytämiseen ja vahvistamiseen. Jakso johdattelee kuulijan omien intohimojen äärelle, pohtimaan mistä ne tulevat, mitä ne kertovat itsestä, mitä esteitä niiden tiellä saattaa olla ja mikä voisi auttaa niiden toteuttamisessa.

intohimot, itsetutkiskelu, intiimiys, tärkeys, esteet, nautinto, kiinnostuksenkohteet, kokeilu, uteliaisuus, tuki, tutkimukset, homeostaasi, mielihyvä, harmonia, flow, kompromissit, ajatustyö


2. Minä kehossani -jaksossa pureudutaan vanhaan ja viisaaseen kehoon, joka viestii meille alati palautumisen tasostamme. Se ei koskaan valehtele tunteistamme tai tarpeistamme. Mietimme miten autonominen hermosto tasapainottaa meitä, kuinka vagushermo aktivoidaan ja millä keinoin voi vahvistaa turvallisuuden tunnetta kehotietoisuuden avulla?

palautuminen, rentoutuminen, vireystila, hermosto, luonto, aistimukset, läsnäolo, keho, kehon viestit, kehon viisaus, itsetutkiskelu, kehomieliyhteys, turva, rajat, tukipilarit, hormonit, energia, kuormitus, stressi, uupuminen, tunnustelut, hyväksyminen, kehosuhde, kehotyöskentely, aivot, itsensä toteuttaminen


3. Minä elän nyt -jaksossa keskustelemme tietoisesta hyväksyvästä läsnäolosta ja siitä miten se saa sinut löytämään parhaimmat tavat toteuttaa syvintä itseäsi. Kerromme mindfulnessin tutkituista hyödyistä ja autamme oman meditaatioharjoittelun aloittamisessa. 

mindfulnessmatkat, huomion valokeila, nykyhetki, kokeminen, informaatio, kohtaaminen, triggerit, itsetutkiskelu, reaktiivisuus, arvot, oma tila, kehomieli, kyseenalaistus, toimintamallit, ajatusmallit, muutosvoima, tutkitut hyödyt


4. Minä hyväksyn -jaksossa mietimme mitä hyväksyminen on, miten se auttaa itseksi tulemisessa ja miten sitä voi vahvistaa arjessa. Keskustelemme miksi hyväksyminen on niin vaikeaa, mitä välttelemisestä ja vastustamisesta seuraa ja miksi on tärkeää joustavasti vaihdella olemisen ja toiminnan mielentilojen välillä.

hyväksyminen, virratus, irtipäästö, kohtaaminen, vastaanotto, tukahduttaminen, kontrollointi, välttely, elämää vastaan eläminen, todellisuuspakoilu, moodit, vaikutusmahdollisuudet, epätäydellisyys, haluaminen, kärsimys ja sen hyödyt, myötätunto, ahdistuksenhallinta, altistus, resilienssi, klovneria, mindfulness, pimeä puoli, ihanneminä, tiedostaminen, muutos, pysähtyminen


5. Minä toimin -jaksossa juttelemme toimintaterapiasta sekä toiminnan merkityksestä itsensä löytämisessä. Miten toimintaa voidaan käyttää terapeuttisesti? Mitä osa-alueita kuuluu toiminnanohjaukseen? Millaista tarinaa luot toimintasi kautta? Keskustelu toimii sytykkeenä pohtia arkea kokonaisvaltaisen yksityiskohtaisesti. Loppuharjoitus lähettää kuulijan tutkimusmatkalle kohti omaa toimijuutta. 

toimintaterapia, työ, arki, taidot, valmiudet, irtiotto arjesta, mielekkyys, merkityksellisyys, tarkoituksenmukaisuus, toiminnan terapeuttisuus, arjesta itsen näköinen, toiminnanohjaus


6. Minä leikin -jaksossa mietimme mitä leikki on, miksi leikimme ja miten leikkimällä voi tulla enemmän itseksi. Kuinka hyvin improvisaatioteatterin kultaiset säännöt soveltuvat elämän ohjenuoriksi? Miten leikkitaidot näyttäytyvät työelämässä? Mikä tekee leikistä hauskaa? Miten aikuisena voi leikkiä? Keitä ovat Jeppe ja Kalevi? Tai Alisa ja Kasperi?

leikin määritelmät, leikin merkitys, lempileikit, syventyminen, nykypäivän leikkimme, leikkitaidot, suoritus, suoritevapaus, arjen leikillisyyden vahvistaminen, turva, säännöt, hauskanpito, improvisaatioteatteri


7. Minä olen eläin -jaksossa ihmettelemme elämämme syntyä ja evoluutiota. Mikä erottaa ihmisen eläimestä? Keitä me oikein olemme? Voisiko laajempi pohdinta ihmisen kehityksestä auttaa sinua itseksi tulemisen polulla? 

evoluutio, Maan historia, ihmisen historia, elämisen ihme, vaaliminen, kiitollisuus, erot ja yhtäläisyydet, myötätunto, sopeutuminen, vaikutukset, metsä, avaruus, nyky-yhteiskunta 


8. Minä olen sinä -jaksossa mietimme, missä ihmisen rajat kulkevat, miten kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja kuinka tärkeää on auttaa ja tulla autetuksi. Voisimmeko lievittää yhteistä kärsimystämme ja lisätä turvaa jakamalla ihmisyyttämme ja antamalla kaiken virrata? 

alku, loppu, rajat, ykseys, yhteys, erillisyys, värähtelyt, avun pyytäminen, ärsyttävät piirteet, pimeä puoli


9. Minä rakastan -jaksossa pohdimme rakkauden eri määritelmiä, muotoja ja tasoja. Mitä hyötyjä, vaikutuksia ja ristiriitoja rakkaudessa on? Mikä voi haastaa rakkauden kokemista? Miltä rakkaus tuntuu ja millä eri tavoilla sitä voi ilmaista teoin? Miten rakkaus liittyy itseksi tulemiseen ja miten sitä voi voimistaa arjessa?

rakkauden määritelmät, teoria, tuntuma kehomielessä, estävät tekijät, pelot, rakkauden tyypit ja tyylit, myötätunto, hyväksyminen, lempeys, kunnioitus, arvostus, turva, ymmärrys, luottamus, itseksi tuleminen, voimakas energia, palautuminen, tuki, ehdoton rakkaus, rajat, epätäydellisyys, rakkauden ylläpitäminen, terveysvaikutukset, paradoksit


10. Minä olen -jaksossa tiivistetään yhteen podcastin teemat ja kiteytetään niiden sanomat. Miten aiheemme oikeasti auttavat itseksi tulemisessa? Mikä on totta? Mitä meille on tapahtunut podcastin teon aikana? Haastoimme itsemme olemaan editoimatta tätä jaksoa ollenkaan, ja näin teimme! Luvassa yllätyksiä, heittäytymistä ja paljastuksia! Lopuksi lähetämme kuuntelijan alitajunnan syövereihin.

todellisuuskäsitys, kuulumiset, teemat, kiteytys, itseksi tuleminen, heittäytyminen, paljastukset, alitajunta





Kommentit