Kokonaisvaltainen rentous

Pysähdy. Kuulostele oloasi. Mitä kehossasi ja mielessäsi tapahtuu juuri nyt? Hengähdä syvään. Voit laittaa silmäsi kiinni.

Millaisia ajatuksia ja tuntemuksia nousee? Onko sinun helppo vain olla ja tarkkailla itseäsi? Pysyykö keskittymisesi itsessäsi vai harhaileeko se muualle? Onko sinun helppoa olla nykyhetkessä vai huomaatko vastustelevasi sitä?

Olen menossa tänä syksynä koulutukseen, jossa valmistun kokonaisvaltaiseksi rentoutusohjaajaksi. Lähden rentoutusmatkalle, josta toivon ammentavani paljon myös muille. Kirjoitan oppimistani asioista ja heränneistä ajatuksista tänne Arjen matkassa -blogiin. Haluan tulevaisuudessa pystyä vielä paremmin vahvistamaan omaa ja asiakkaideni kehomieliyhteyttä, läsnäoloa, voimavaroja, resilienssiä, tasapainotilaa ja elinvoimaisuutta. Toivon, että saan käyttööni lisää keinoja, joilla aktivoida parasympaattista hermostoa, voimistaa maadoittumista ja tunnistaa kuormittuneisuutta. Tahdon syvempää tietoa hermoston toiminnasta, hormonien vaikutuksista ja aivojen toiminnasta sekä motivaatiota säännöllisempään pysähtelyyn.





Tunnista olosi

Arvioi asteikolla 0-10, kuinka hyvin kukin väittämä pitää paikkansa tällä hetkellä.

Olen läsnä tässä hetkessä
Minun on helppo hyväksyä tämä hetki kaikkinensa
Olen rentoutunut
Olen palautunut
Mieleni on virkeä
Kehoni on levollinen
Olen tasapainossa
Minun on helppo pysähtyä ja olla vain
Kehoni ja mieleni ovat sopusoinnussa
Minulla on tarpeeksi aikaa tehdä tarpeelliset toiminnat
Teen yhtä asiaa kerrallaan
Minulla on riittävän hyvät suunnitelmat lähitulevaisuuttani ajatellen
Elämä tuntuu olevan järjestyksessä
Asiat, joihin en voi vaikuttaa, antavat minun olla rauhassa
Oloni on hyvä
Kohtaan toiset läsnäolevasti
Pystyn keskittymään hyvin
Muistan tärkeät asiat
Oloni on turvallinen
Koen iloa elämässäni
Syön hyvin
Nukun hyvin
Liikun riittävästi
Kestän vastoinkäymisiä
Siedän ajoittaista tylsyyttä
Minulla on sopivasti mielenkiinnonkohteita
Työ ja vapaa-aika ovat riittävässä tasapainossa
Osaan vaikuttaa vireystilaani
Tunnistan voimavarani
Hengittäminen tuntuu luonnolliselta
Minun on helppo tehdä päätöksiä
Koen nautintoa
Tunnen selviäväni
Koen hallitsevani riittävästi elämää
Minulla on kohtuullisesti vaatimuksia
Siedän epävarmuutta
Puhun itselleni pääsääntöisesti kannustavasti
Tiedän, mitä tarvitsen juuri nyt
Minulla on riittävää tukea
Koen, että minua arvostetaan
Pystyn asettamaan ja pitämään kiinni rajoistani
Osaan priorisoida
Pystyn suunnittelemaan ja toteuttamaan suunnitelmani
Pidän säännöllisesti taukoja päivittäin
Varaan aikaa tekemättömyydelle
Elämäni tuntuu merkitykselliseltä ja mielekkäältä

Mitä ajatuksia harjoitus sinussa herätti? Kuulisin mielelläni niistä kommenteissa. :)

Kommentit